Home » Zielige honden en poezen op je vakantieadres

Zielige honden en poezen op je vakantieadres

Je gaat lekker op vakantie. Zonnebrand in de koffer, prachtige nieuwe zwembroek, het hipste strandlaken dat je kon vinden, je bent helemaal klaar voor je all-inclusive of het fijne bergpensionnetje. We snappen dat helemaal. Heerlijk genieten na een jaar heel hard werken. Je hebt het verdient.

En daar zit je dan. Genietend van een heerlijke maaltijd (wij hopen natuurlijk dat dat een diervriendelijke maaltijd is) loopt er een zielige poes om je tafel heen te miauwen. Het dier loopt te bedelen om voer. Je geeft het dier wellicht een hapje, en de volgende toerist doet dat mogelijk ook, maar eigenlijk heeft het dier natuurlijk een andere zorg nodig. Je loopt naar huis. In een smal straatje achter zie je een paar zwerfhonden de vuilcontainers van een hotel plunderen. Arme, magere scharminkels. Je ziet die ene hoogzwangere met die vuile vacht. Arme beesten, gaat er door je heen. Ik wil hier wat aan doen.

De volgende dag ga je lekker wandelen in de bergen. Langs de weg van het dunbevolkte gebied staan grote rolcontainers. Bewoners verzamelen daar hun afval. Je ziet ook meubels, en kleding. En daar staat een doos. Je wil wat vuil weggooien en natuurlijk gooi je dat niet in de natuur. Je loopt naar de container en hoort gepiep uit de doos komen. De doos is dichtgeplakt en van binnenuit zijn er wat gaatjes in gekrabd. Je schrikt, wat moet je doen? Je loopt in een land waar je niet even de dierenambulance kan bellen. Je bent op vakantie in een land waar dit dierenleed allemaal de krant niet meer haalt. Je bent een mens met een groot dierenhart en opent de doos. Daar zitten ze, 5 kleine kittentjes van nog maar een paar dagen oud. Twee zijn er inmiddels gestorven, twee zijn ernstig verzwakt. Je weet, als die niet snel naar een dierenarts gaan, gaan ze dood. Maar ja, je bent in de bergen aan het wandelen… wat moet je doen? Je neemt doos met kittens mee naar het eerst volgende dorpje. Daar breng je ze naar een dierenarts. De dierenarts kan niet meer zoveel doen voor een van de twee zieke kittens en verlost het diertje uit zijn leiden. Het andere diertje heeft medische zorg nodig. Maar ja, wie gaat dat betalen? En het laatste, gezonde kittentje, waar moet die heen?

Je gaat terug naar je slaapplek en het knaagt. Al dat dierenleed. Je besluit, ik wil dat kittentje redden, ik wil die honden helpen! Ik ga een Nederlandse organisatie mailen en vragen of zij het dier naar Nederland willen halen en bemiddelen. Je googled wat en komt op de website van een vrijwilligersorganisatie. Je klimt in de digitale pen en schrijft een lang, emotioneel verhaal over al het dierenleed dat je gezien hebt.

Lees je dit verhaal? Dan heb je ons gemaild of wij willen helpen bij dieren in het buitenland. Natuurlijk willen we dat heel graag. We hebben er helaas de middelen niet voor. Het vervoeren van dieren is gebonden aan wet en regelgeving, die volgen wij. Dieren moeten voldoende oud zijn, beschikken over de juiste papieren, op traces kunnen reizen en ook logistiek is het wat ingewikkelder dan “eventjes naar Nederland halen”. Waar moet het diertje de weken en soms maanden dat het voorbereiden op de reis duurt verblijven? Wie draait op voor de kosten van de (medische) verzorging? Hoe reist het dier en wie wil er met het dier meereizen? Is er een vluchtbox aanwezig? Wie haalt het dier op in Nederland? Is er een adoptant die het dier wil adopteren? Het kost gigantisch veel tijd. En met een heel klein vrijwilligersteam is dat helaas niet haalbaar. Je kunt ons helpen met groeien door te doneren, hoe groter wij worden, hoe meer dieren we kunnen helpen. En dat is absoluut wat we het allerliefste willen. Je kunt je aanbieden als gastgezin of adoptant. Dan kunnen wij ook meer dieren helpen. Maar dit individuele dier, dat gaat echt heel lastig worden. Hoe graag we ook zouden willen.

Wat kun je dan wel doen? Soms is het het beste dieren te laten waar ze zijn. Ontvlooing, ontworming zijn belangrijk, als dieren ziek zijn van binnen, dan hebben ze niets aan voer. Het helpt ook als je bijdraagt aan sterilisatieprogramma's. Hoe meer gesteriliseerde dieren, hoe minder snel de populatie groeit. Vooral het steriliseren van teefjes en poezen helpt. Reutjes kunnen dekken maar zetten geen pupjes en kittens op de wereld. Zet dus vooral in op het aanpakken van de vermeerdering, en het bestrijden van ziektes. Als je een dier vindt die heel erg ziek is, ga er dan mee naar de dierenarts en betaal de medische kosten. Meestal zijn de kosten in het buitenland vele malen lager dan in Nederland. Wie weet willen je vrienden bijdragen aan een inzameling om jouw gevonden dier te helpen.

Wij wensen je heel veel sterkte en succes met het diertje. We hopen ooit zo groot te zijn dat we een ander antwoord aan je kunnen geven. Jij kunt ons daarbij helpen.

Foto door Ayyeee Ayyeee / Pexels