Home » Asoka Orihuela in Noodweer

Asoka Orihuela in Noodweer

Asoka Orihuela in noodweer:

Stichting-Zilver, 12-9-2019, 23:45

De dieren in Asoka Orihuela (regio Alicante) zijn op dit moment in gevaar. Helaas kunnen we daar nu niet direct iets aan doen, het is code rood in het hele gebied en het asiel is volledig afgesloten van de buitenwereld. De wegen zijn niet meer begaanbaar. Het asiel heeft via politie, brandweer en zelfs het leger geprobeerd toegang te krijgen tot het asiel. Het wordt niet toegestaan. Er is code rood afgegeven. De vaak al getraumatiseerde dieren zijn alleen, bang, nat en we moeten maar hopen dat ze de nacht goed doorkomen, na drie uur vannacht wordt er nog ergere regenval verwacht. Wij hopen dat er morgen verzorgers bij de dieren kunnen komen.

Eerder vandaag plaatsten we al een filmpje op onze Facebookpagina, waarop te zien is dat het water al aan het stijgen is. Ongeveer 300 van de 500 dieren die worden opgevangen door Asoka Orihuela zitten in het asiel. De overige dieren, vooral de kittens en de puppy’s, verblijven buiten het asiel in opvanggezinnen. In de hele regio zijn grote problemen, we weten daarmee niet of de dieren in de opvang niet in huizen zitten waar ook water en storm problemen zijn. Het asiel herbergt vooral honden en katten, maar ook een aantal varkens, een paard, een pony en wat vogels.

Asoka Orihuela is een asiel met lange gele gebouwen vol hokken met daarin ongelofelijk veel dieren. Vaak delen meerdere dieren een relatief kleine ruimte met elkaar. Zeker zo kort na het “hoogseizoen” zitten de hokken vol. Veel katten zitten in hun quarantaine tijd in benches. Een deel daarvan loopt het gevaar onder water te lopen. Wij van Stichting Zilver doen ons uiterste best zoveel mogelijk dieren uit het asiel te bemiddelen naar Gouden mandjes in Nederland en België, maar daarmee helpen we slechts een deel van de dieren. Een andere doelstelling van Stichting-Zilver is het ondersteunen van het asiel, waar nodig. Veel van de honden in het asiel zijn getraumatiseerd door jagers, slechte eigenaren en andere ellende. We hebben te maken met langzitters en langdurige zieke dieren. In het asiel doet men er alles aan om deze dieren weer op de rit te krijgen. Deze zeer angstige nacht zal ze geen goed doen.

Wij kunnen de regen nu niet stoppen. Op dit moment kunnen we op 2000 kilometer afstand niets voor deze dieren betekenen. Hun vaste verzorgers kunnen op dit moment niet bij ze komen. Wat wij kunnen doen is hun verhaal vertellen. En wat wij kunnen doen is geld inzamelen om zo spoedig mogelijk benodigdheden aan te schaffen. Veel van het goede kattenbak grint en katten en hondenvoer is verloren gegaan door het optrekkende water. Juist nu zullen er veel dieren ziek worden, door het water. Waar het altijd al een gevecht is tegen ziektes als niesziekte, parvo en giardia, zal de strijd nu alleen maar groter worden. Het water zal moeten zakken, het terrein en de dieren zullen moeten drogen en daarna zijn juist de extra goede voedingsstoffen en medicatie van levensbelang.

Stichting-Zilver stuurt volgende week sowieso een pallet goederen naar Orihuela en Castalla (die laatste stond al in de planning). Wij willen die hulp uitbreiden en vragen daarbij om de hulp. Maak svp een donatie naar ons over, NL32 ABNA 0857 4555 40 tnv Stichting-Zilver ovv “voer en medicatie Orihuela”. Wij beloven dat we het bedrag 100% zullen gebruiken voor het transporteren van wat we hebben ingezameld en het aanschaffen van goed voer en medicatie aan op locatie. Wij zullen regalmatig updates posten op onze Facebook pagina.